Vad lett

Amikor ausztrál Facebook közösség tagunk, Audrey Lee, közzétette, hogy éppen most tért vissza egy 9 hónapos utazásról, beleértve az Everest Base Campet, azonnal többet akartunk tudni. A közösségi médiából mindannyian tudjuk, milyen lenyűgöző a táj. de mi a helyzet minden mással, ami körülveszi az élményt, mint például az edzés, a csomagolás, a magasság kezelése, a higiénia, az étkezés és a szállás? Valóban "egyszer az életben"?

trekking

Nepál a kalandok sokaságának kapuja. A lélegzetelállító tájak végtelen sokféle kínálata közül ez a csodálatos ország kínálja az Everest alaptáborba vezető utat, amely minden szabadtéri szerető számára a végső vödörlistás élmény. De mielőtt felugrana az EBC együttesére, itt vagyok, hogy egyenesbe állítsam a rekordot. Az Instagram-szűrők és a túl színpadi feliratok mögött visszahúzom a leplet, hogy felfedjem az utazás előtti elvárásaimat az egész valóságával szemben. Hashtag Nincs szűrő.

KÉPZÉS ÉS ELŐKÉSZÍTÉS

Elvárás: A 2018. áprilisi vándorlás előkészítéseként 10 hónappal azelőtt megkezdődött a „megfelelő” képzés. Előzetesen tudva, hogy az EBC trek teljes folyamata több mint 13 napig tartott, az volt a stratégiám, hogy javítsam az általános erőnlétemet, hogy minden nap 6-8 órás túrázással megbirkózzak. Nem voltam idegen a hosszútávú túraútvonalaktól (7-8 óra), de általában új voltam a többnapos küldetésekben. Rendszerem magában foglalta az alapvető kardio edzéseket, mint a kocogás és a lépcsőzés, a nappali túrák, és alkalmanként a subzero éghajlatnak való kitettség fokozta a hidegtűrésemet.

Valóság: A kardió edzés kifizetődő volt, mivel a vándorláshoz hatalmas erőnlétre volt szükség. Semmi sem tudott azonban felkészíteni a nagy magasságra és az elviselhetetlen hőmérsékletekre. Fontos, hogy lassan haladjon és tempózzon, mivel teste kétszer olyan keményen dolgozik nagyobb magasságokban, ahol kevesebb az oxigén és a levegő vékonyabb. Ne feledje, hogy ez nem verseny! A lépcsőzés más gyakorlata hasznos lett volna, mivel a térdem gyengébb volt, mint vártam.

A HASZNÁLHATÓ TÁSKA TÍPUSA

Elvárás: Sok blogbejegyzést olvastam, és számtalan YouTube-videót néztem meg arról, mit és hogyan kell csomagolni az utazásom előtt. Általában azt ajánlották, hogy könnyedén utazzon - legfeljebb 12 kg. Párommal együtt az Everest Base Camp expedíciónkat a Himalája Social Journey szervezte, amely portás szolgáltatást és dzopát (jak-szarvasmarha kereszt) tartalmaz minden két ember számára egy 10 fős csoportban. Ezt szem előtt tartva egy régi 90L-t használtam táska az összes cuccomnak, míg a párom 55L-es hátizsákot vásárolt.

Valóság: Végezze el a kutatását! A YouTube-videók és az emberek korábbi tapasztalatairól szóló információk segítenek felkészülni. Ha utazását egy ügynökség szervezte, a legjobb, ha tisztázza az utazás csomagjának elrendezését, a poggyász korlátozását és azt, hogy portást alkalmaznak-e Önnek. Esetemben nem voltam tisztában azzal, hogy lehetőségünk van a cuccainkat a katmandui szállodában hagyni, és csak a vándorláshoz szükségeset vigyük magunkkal. Ügynökségünk rendelkezésére bocsátotta a saját táskájukat is, amelyet kifejezetten egy dzopára rögzítésre terveztek, feleslegessé téve saját táskáinkat.

CSOMAGOLÁSI LISTA

Elvárás: Követtük a kutatásunk során összegyűjtött, meglehetősen szokásos csomagolási listát a ruházati cikkekről és ruházati cikkekről, de amikor a munchiékról volt szó, vitatható volt. A párommal hatalmas kávéfüggők vagyunk, és általában meglehetősen válogatósak vagyunk bizonyos termékekkel kapcsolatban. Az volt a benyomásunk, hogy Nepálnak korlátozott a változatossága, ezért halmokat halmoztunk fel.

Valóság: Nepál messze van a készletből! Amint megérkezik Katmanduba a Namche Bazaarba, 3440 m magasan, elkényeztetik Önt. Cukrászdák, ruhák, piperecikkek és még hamisított túrázási cikkek is, nevezd meg! Vettünk egy pár Black Diamond túrabotot 20 AU dollárért (eredeti ár 100 USD - 150 USD), amelyek szó szerint támogattak minket az EBC törekvéseinken keresztül és azon túl is. Másrészt kissé túlléptünk azonnali kávékkal, energiadarabokkal és csokoládékkal, amelyeket egészen Ausztráliából hoztunk. Egyik koffeinfüggőtől a másikig bízz bennem, amikor azt mondom, hogy nem érzed magadban a késztetést, hogy nagy magasságban igyál kávét. Valójában a kávét nem ösztönzik, mivel hatással van a kiszáradásra.

VONAT ÉS ALTITUD

Elvárás: Korábban rendkívül meredek terepeken és nagy dombokon vándoroltam, ideértve az új-zélandi Tongariro Alpine Crossing-t is szubszérum körülmények között. Azt hittem, készen állok és felkészültem az Everest Base Camp-re. Végül is ez csak egy nagyon hosszú séta. Ugye?

Valóság: A terep többnyire „lapos” - nepáli mércével mérve. "Kicsit fent, kicsit lejjebb" volt az, amit vezetőnk szokott mondani az esti tájékoztatónkon. Bár várható volt, hogy meredek lejtőkkel és egyenetlen talajjal találkozik, a legnagyobb kihívást a magassági betegség és a fagyos hőmérséklet elleni küzdelem jelentette. Lukla 2860 m-ről indulva minél magasabbra emelkedik, annál keményebbé válik. Végül megcsapott a hideg, ami sokkal nehezebbé tette a légzést.

Az akut hegyi betegség (AMS) életkortól és fittségi szinttől függetlenül más hatással lehet az emberekre. Szerencsére kitértem a golyó elől, de a párom nem volt ilyen szerencsés. Napok óta migrénben szenvedett, ami ébren tartotta a legtöbb éjszakát, étvágytalanság, rendkívüli fáradtság és még hányás is.
Tipp: Forduljon orvoshoz a Diamox tabletták felírására a magassági betegség tüneteinek megelőzésére és csökkentésére.

IDŐJÁRÁS

Várakozás és valóság: A himalájai időjárással szembeni elvárásaim teljesültek. Áprilisban mentünk, ami a száraz évszakban és a monszun előtti hónapok egyikében volt. A Himalája időjárási körülményei azonban gyakran nagyon kiszámíthatatlannak és szélsőségesnek bizonyultak, mint a táj. A vihar nagyon jól el lehet rejtőzni a következő hegy mögött, vagy az egyik percben napos lehet, a másikban pedig havazás. Mindig készüljön fel a nedves időre.
Az alábbiakban Dingboche fotói láthatók egy nap alatt; kékmadár ég, majd másnap hó borította.
Tipp: Vízálló felszerelését (lehetőleg a Gore-Tex-et) mindig tartsa a nappali csomagjában.

HIGIÉNIA

Valóság: Itt egyenesen a valóságba fogok ugrani, mivel nem tudtam, mire számíthatok ebben a tekintetben. Korábban olvastam a blogokban, hogy fontos, hogy elegendő WC-papír, nedves törlőkendő és kézfertőtlenítő legyen, mivel ezek végső soron a megmentő kegyelmed lesznek minden… uhh ... kényes helyzetben.

Íme néhány értékes tanulság, amelyet megtanultam:

A forró záporok kiváltság. A 13 napból csak két zuhanyt vettünk. Először is, túl hideg volt zuhanyozni. Másodszor, a víz szűkös, minél magasabbra megy, így a forró záporok költségesek (a Namche Bazaar mellett). Harmadszor, a víz néha nagyobb magasságokban fagy meg.

Rendkívül fontos a személyes higiénia fenntartása. Sajnos nehéz úton kellett megtanulnom, amikor a Namche Bazaar felé vezető úton egy szerencsétlen ételmérgezéses esetet tapasztaltam. Mondjuk az eső, 5 ° C időjárás, 850 méteres emelkedés, és az a tény, hogy a trekkelés következő két órájában nem volt WC, egyáltalán nem segített a helyzetemen.

Ne becsülje alá a WC-papír értékét. Egyik teázóházban sem biztosítottak bennünket, ahol tartózkodtunk. A hegyekben alapvető alapanyagok állnak rendelkezésre, de nevetséges áron vannak. Ismét minél magasabbra emelkedsz, annál nevetségesebbek az árak - egy tekercs WC-papír 2-6 USD között mozog.

ÉTEL ÉS VÍZ

Elvárás: Hacsak nem palackozott vízről van szó, tudtuk, hogy a víz a csapból nem iható. Ahelyett, hogy egyszeri használatú víztisztító tablettákat használnánk, és ivás előtt várakozási időre van szükségük a víz tisztításához, ehelyett a Sawyer MINI vízszűrőt választottuk. Ugyanazért az árért, amelyet a víztisztító tablettákért fizetnénk, a Sawyer akár 100 000 liter vizet is képes szűrni, és egyszerűen egyenesen a vízhólyagunkhoz ragasztottuk.

Ami az ételt illeti, őszintén szólva nem gondoltam túl sokat. Ázsiaiként azt gondoltam, hogy megszokom a nepáli ételeket, különösen akkor, ha étrendjük mamókból (galuskából), rizsből és tésztából áll.

Valóság: Nincs gond az ottani vízoldatunkkal. Ha valami, a Sawyer-szűrő valószínűleg az eddigi legjobb vásárlásunk volt. A víztisztító tabletták a legtöbb teaházban és a fővárosokban is kaphatók voltak, ha a szűrőnkkel rosszul alakulna a helyzet.

A szokásos reggelit az EBC csomag tartalmazza (zabkása, pirítós lekvárral és forró tea), de nekünk kellett vállalnunk az ebédek és vacsorák költségeit. Az összes teaház és étterem menüje szinte azonos. Van azonban egy jó változatosság, például chow mien (sült tészta), sült rizs, Rara tészta (instant tészta), tavaszi tekercs és sült burgonya. Jó választékuk van húsételekből is, de vezetőnk (és én) határozottan azt tanácsolta, hogy az egész túra során kerüljük el a húst. Valószínűleg tudnia kell, hogy az összes húst és baromfit Katmanduból szállítják és Luklába szállítják, amelyet aztán egy portás szállít végső rendeltetési helyére. A folyamatban nincs hűtés, és ez néha napokat is igénybe vehet.

Emiatt vegán lettem az egész túra során. Vegetáriánusnak lenni nem egészen vágott nekem - egyszer már burgonyát és sajtot sütöttem, és esküszöm az ételmérgezésemnek tulajdonított tejterméket. A másik oldalon a méz-citrom-gyömbér tea abszolút elengedhetetlen az út során! Naponta legalább 4-5 csésze volt belőlem, és egy nehéz napi kirándulás után komolyan összead egy csomó meleget és kényelmet.

SZÁLLÁS

Elvárás: Egy barátom, aki korábban befejezte az utazást, azt tanácsolta nekem, hogy a leghidegebb éjszakák néha -20 ° C alá is eljuthatnak. Nem értettem abszolút értelmet az információval, és küzdöttem annak megértéséért. A leghidegebb, amit valaha tapasztaltam, valószínűleg Izland -5 ° C volt, és így is főleg beltéren voltam, hihetetlen fűtéssel. Ennek az ismeretlen légkörnek a megelőzése érdekében vásároltam egy -2 ° C-os kényelmes hálózsákot és egy -15 ° C-os bélést.

Valóság: -A 20 ° C átkozottul pontos volt! Most már igazán értem a „csípős hideg” fogalmát. Készüljön fel az alapvető kényelem minden formájának leszerelésére. A legtöbb szállás saját szoba teaházakban, csak egy ággyal (kétszemélyes vagy két egyszemélyes ággyal), alacsonyabb magasságokban, tápellátással és saját fürdőszobával. Hasonlóképpen, minél magasabb vagy, annál rosszabbak a szobák. Az ezen a teaházakon átmenő túrázók folyamatos áramlása azt jelentette, hogy az ágyneműt nem cserélték rendszeresen. A szobák szintén nem fűtöttek, és legalább -10 ° C-os hálózsákra van szükséged ahhoz, hogy éjszaka kellően melegedj. Utazási irodánk hálózsákokat biztosított, de a sajátunkat inkább higiéniai célokra használtuk, és ezek elég jók voltak.

EGYSZER AZ ÉLETTAPASZTALATBAN?

Trekking az Everest Base Campig volt a legnehezebb dolog, amit életemben valaha tettem. De ez volt a legjövedelmezőbb is. A nézetek végig lélegzetelállítóak voltak, ami minden lépést megért. Mint minden epikus utazásnál, hihetetlen barátságok kötöttek ki, és lélekben eggyé váltunk.

13 nap, 235 000 lépés és 136 km-el később sikerült elérni az ember által hajtott Everest Base Camp-i kalandunkat. Együtt a Himalája zord körülményeinek áldozatává váltunk. Égő izmokat és fájó hátat szenvedtünk. Elviseltük a csípős hideget. Sírtunk. Nevettünk. Egészen a végéig biztattuk egymást, miközben a testtömeget arra a végső magasságra húztuk. Ennél is fontosabb, hogy ez az emberi szellem tartós szimbóluma, folyamatosan teszteli határainkat és olyan határok felé terel bennünket, amelyekről korábban soha nem gondoltuk volna, hogy korábban kimerészkedjünk.