Életünk étkezésben

• Karfiol, új legjobb barátom.
  • Szombat ebéd
  • Rák főzni
  • Frissítés. És a Cottage Pie.
  • Elrontottam a hagyománnyal: Csavarom a tök tortát
  • 2010. június
  • 2010. május

életünk
Mivel Jan és én egyaránt szeretjük a jó eladást, néha sok bizonyos összetevővel térünk haza. Mert olyan jó üzlet volt, igaz? A héten áfonya volt, és miután reggelire döntöttem a francia pirítós mellett áfonyával, elgondolkodtam azon, hogy mi legyen a következő áfonyás ételem. És akkor a válasz szó szerint közvetlenül előttem esett. Ha kinyitotta a hűtőszekrényt, hogy megkaphassa a vajat a francia pirítósom megsütéséhez, egy csomag könnyű krémsajtot dobott ki.

Visszagondoltam, amikor Jan néhány évvel ezelőtt elvitt szülővárosába, a cseh Karlovy Vary-ba. Több napot töltöttünk a belvárosban, a Hotel Astoria gyógyfürdőben, amelyet Jan nagynénje vezetett. A szálloda gyönyörű fekvésű és nyugodt volt, de kissé helytelennek éreztük magunkat a 70 éves és annál magasabb vendégek között, ahol gyógyfürdő kezeléseket végeztek a meleg források gyógyvizében. De nem számít. Örömmel töltött el bennünket a rendszeresen tervezett reggeli és az ebédlőben felszolgált vacsora. A reggelit svédasztalos stílusban készítették, míg a vacsora napi egy választott étel volt. A szálloda vendégeinek egy része szigorú étrendet követett, hogy együtt menjen a gyógykezelésekkel, de hála istennek megengedtük nekünk a „rendszeres” étkezést.!

A Hotel Astoria erkélyén

Egyik este a vacsora gombóc volt, amit Csehországban gyorsan elkezdtem megszokni. De ezek különböztek egymástól: gyümölcsökkel töltött édes gombócok voltak, tetejüket olvasztott vajjal, cukorral, valamint tejszínhabbal. Nem a desszert elfordítását a nap bármely szakában, kivágtam a tésztát kívülről a meleg gombócba, hogy egyszerű epret találjak benne.

Most sok nagyszerű ételfelfedezésen estem keresztül, amikor Jan cseh volt. Általában mindig ugyanaz a dolog - hallok egy ételről, azt gondolom, hogy furcsán hangzik, kipróbálom, majd szeretem. Valószínűleg csak az első két lépést kellene kihagynom, és egyenesen belemerülnék a dologba, de nehéz megváltoztatni a régi szokásokat.

A gyümölcsgombóc ételt általában vacsorára fogyasztják, a belsejében lévő gyümölcsök általában eperből, kajszibarackból és szilvafélékből állnak. Az egész gyümölcsöt tésztával csomagolják (és sárgabarack és szilva esetében először a gödröt távolítják el), majd felforralják. És mivel az egyetlen hozzáadott cukor az olvasztott vaj-cukor öntetből és/vagy tejszínhabból származik, nem túl édes.

Tehát amikor a krémsajt rám vetette magát, és több csomag áfonyát bámultam, tudtam, hogy végre itt az ideje foglalkozni a gyümölcs knedliky vagy gombóc készítésével (borůvkové knedlíky = áfonyagombóc). Joza Brizova A csehszlovák szakácskönyv receptjét adaptáltam.

Forralásra kész

A tésztát vaj, krémsajt és tojás krémezésével készítettem. Lisztet és tejet adtam hozzá, majd kb. 12 áfonya körül formáztam a tésztát, lezárva az összes szélét. Körülbelül 5-8 percig főztem a gombócokat forrásban lévő vízben, amíg mindegyik fel nem úszott a forrásban lévő víz tetejére. A gombócokat olvasztott vajjal, hozzáadott cukorral, tejszínhabbal és/vagy vaníliafagyival együtt tálalták. Ez a recept körülbelül 12 gombócot készít. Jan és én desszertként ettük őket egy kiadós amerikai étkezés után, fasírtból és krumplipüréből, de a cseh mód az, hogy vacsorára fogyasszuk őket.

Megjegyzés: Vigyázzon, ha villával vágja a gombócokat - az áfonya hajlamos felrobbanni, kék törést küldve a környező asztalra és/vagy ruházatra.

Áfonyás-tejszínes sajtgombóc

Hozzávalók

• 2 evőkanál vaj
  • 1 tojás
  • ½ csésze krémsajt (4 uncia)
  • 2 csésze liszt
  • ½ csésze tej
  • Friss gyümölcs, például sárgabarack, cseresznye, szilva, eper vagy áfonya

Útmutatások

1. Tejszínes vaj, krémsajt és tojás.
  2. Lassan hozzáadjuk a lisztet és a tejet.
  3. Tegyük a tésztát lisztezett felületre, és törjünk le (kb. 1 evőkanálnyi méretű) tésztát.
  4. Laposítsuk körbe, majd helyezzünk rá gyümölcsöt, és tekerjük a tésztát a gyümölcs köré, jól lezárva a széleit. Áfonya esetén gombócként kb. 12 áfonyát használjon.
  5. Főzzük forrásban lévő vízben 5-8 percig, amíg a gombóc fel nem úszik a felületre (ellenőrizze, hogy a tészta nem ragadt-e a serpenyő aljára.
  6. Tálaljuk forrón, a kívánt öntetekkel kiegészítve: tejszínhab, vaj cukorral és/vagy vaníliafagylalt.
  7. Később újra felmelegíthető a mikrohullámú sütőben (csak villával szúrjon lyukakat).