Felkeltettem a nassolást és íme, mi történt

Napom nagy részét a nassolás köré tervezem. Így volt ez már a középiskola óta, amikor Kate barátommal történelemórán aranyhalat és burgonya chipset cseréltünk az asztalunk alá. Azóta lelkes falatozó vagyok. Ha valami olimpiai esemény lenne a nassolásra, minden alkalommal hazahoznám az aranyat.

abbahagytam

2015-ben Mintel arról számolt be, hogy az Egyesült Államokban a felnőttek 94 százaléka naponta legalább egyszer harapnivalót fogyaszt. Több mint fele naponta kétszer-háromszor uzsonnázik. A többségünk elismeri, hogy nagyjából bármi számít uzsonnának, legyen szó akár egy csomag kekszről vagy egy szendvicsről. Az ezredfordulók különösen szeretik a nassolást; a kutatók szerint minket "érzelmi vagy funkcionális falatozóknak" tartanak. Eszünk, ha unatkozunk. Eszünk, amikor szomorúak vagyunk. Az ezredfordulók hajlamosak nassolni, hogy az egész munkanap alatt energiát gyűjtsenek vagy javítsák koncentrációjukat. És bár a felszínen teljesen ártalmatlannak hangozhat, szüntelen legeltetési szokásainknak vannak következményei.

A legtöbb harapnivaló csomagolt, jól feldolgozott ételekből áll, amelyek rontják az étvágyunkat, és megakadályozzák, hogy szervezetünk megkapja a megfelelő működéshez szükséges tápanyagokat. Utálom beismerni, de ez bizony a sorsom lett. Nem emlékszem, mikor ültem le utoljára vacsorázni éhesen és alig várom az étkezésemet - mert általában tele vagyok azzal, amit korábban zavartan rágcsáltam az autóban. Legtöbbször a nassolás teljesen felváltotta az étkezési időmet.

De vajon valóban probléma? Azt is hallottuk, hogy a nassolás jót tehet Önnek. A Harvard kutatói azt találták, hogy az egész napos kis étkezés a legjobb az energiaszint magas szinten tartásához. Azt mondják, hogy az emberek, akik egy nagy ebédet esznek, a vércukorszint nagy növekedését eredményezhetik, ami később csúnya összeomlásnak felel meg. Tehát melyik? Az egész napos nassolás jobb neked vagy sem? Úgy döntöttem, hogy megtudom.

A kísérlet

Ennek a kísérletnek az aranyszabálya egyértelmű és egyszerű volt: Az étkezések között nem szabad semmit sem rágcsálni. Mivel nem akartam megfosztani magamtól az ételt, ez azt jelentette, hogy megváltoztatnom kell étkezési szokásaimat, és naponta háromszor nagy és kiadós étkezéseket kell elfogyasztanom. Megterveztem a recepteket, feltöltöttem a kamrámat és a konyhámat a szükséges hozzávalókkal, és mentálisan felkészítettem magam két hétig legeltetés nélkül.

Fogyókúrázás vagy fogyás szándékával nem mentem bele ebbe. Ehelyett arra fókuszáltam, hogy megváltozzék-e az élelmiszerrel kapcsolatos szemléletem. Időm nagy részét a számítógép vagy a telefon előtt való nassolással töltöm, ezért reméltem, hogy feladva ezt a rossz szokást, jobban észrevehetem és élvezhetem az ételeimet. Végül úgy döntöttem, hogy figyelemmel kísérem az energiaszintemet. Kíváncsian vártam, hogy könnyebb vagy nehezebb lesz-e átvészelni a napot anélkül, hogy valamilyen üzemanyagot rágnék, amikor elaludtam.

1. és 2. nap

Szándékosan szántam egy kis időt arra, hogy elkészítsek magamnak egy reggelit, amely lefedte az összes főbb élelmiszercsoportot, ahelyett, hogy 11 órakor löktem volna le a granola bárokat, mint általában. Rántottam egy pár tojást egy nagy marék friss spenóttal, majd jóformán a tányérra dobtam a délutáni uzsonnámat. Úgy gondoltam, hogy ez egy elég jó étel, elegendő fehérjét és egészséges zsírokat tartalmaz, hogy ebédig elégedett legyek.

Úgy ültem az ebédlőasztalomnál, mint valami felnőtt, kényelmetlenül éreztem magam, amikor végeztem. Nem szoktam enni reggel ennyit, így először furcsa érzés volt. Az enyhe puffadás azonban egy órán belül megszűnt, és még néhány órán át kellemesen jóllaktam. Az ebéd egy szempillantás alatt jött, anélkül, hogy sürgette volna enni valamit egy ráncos csomagolásból. Eddig jó.

Másnap nagyjából ugyanaz volt. Hatalmas reggelivel indítottam a reggelet, ami végigvitt az ebéden. A késő délután mindig problémás hely volt számomra. Amikor peckes leszek, és nagyjából megeszek bármit, ami távolról ropogósnak tűnik. 16 órakor enyhe dübörgést éreztem a pocakomban, de nem vettem észre furcsa sóvárgást. Addig bírtam, amíg be nem fejeztem a sült halat vacsorára. Nem tudom, azért, mert annyira éhes voltam, vagy azért, mert találtam egy recept nyertesét, de a vacsora olyan finom volt, hogy majdnem könnyekre fakasztott.

3. és 4. nap

Körülbelül 11 óra volt, amikor a parkban tartózkodva egy déli harapnivalóról kezdtem fantáziálni. Kezdtem meleg muffint képzelni a kezemben, és a hasogatás hangjai kinyitották a tápfeszültséget. Álmom még elviselhetetlenné vált, amikor Avának, barátom kutyájának adtam csont alakú csemegéjét, amiért ilyen szépen teljesítette a parancsokat. Figyeltem, ahogy irigykedve elcseszi az uzsonnáját.

A gyomrom 14 órakor sikoltozott felém. Korán reggeliztem, közben nem volt üzemanyag, és ennem kellett valamit, stat. Amikor hazaértem, felvertem egy hatalmas salátát és megsütöttem az édesburgonyát, és olyan sietve ettem meg, hogy emésztési zavarom támadt, és utána kellett szundítanom. Ennyit az energia fellendüléséről.

Másnap nem akartam elkövetni ugyanazt a hibát. Megterveztem az egész napot, és megbizonyosodtam arról, hogy nem érek el az éhezésig, mielőtt leülnék étkezni. Mint valamiféle felnőtt, én tulajdonképpen bepakoltam magamnak egy nagy ebédet (maradék frittata, házi nyomkeverék és egy alma), amely egyenesen végigkísérte a késő délutánt anélkül, hogy a gyomromtól siránkoztam volna.

5. és 6. nap

Ezen a ponton kezdtem elütni a lépteimet. Az 5. nap könnyen átvészelhető volt. A napot úgy csomagoltam, hogy főztem egy nagy vacsorát, és utolértem a kedvenc rossz tévém. A tévézés évek óta szinonimája az uzsonnaidőnek, így mielőtt megőrültem volna és széttéptem volna a kamrám, a vacsora végén ettem egy csokit. Pedig nem esztelenül rágcsáltam rajta a számítógép képernyője előtt. Inkább az asztalnál élveztem, mintha egy meghosszabbított vacsora harmadik fogása lenne. Ennek eredményeként végigjártam az éjszakát, anélkül, hogy bármire rágcsáltam volna. Ugyanolyan meglepődtem, mint bárki más.

Másnap este vacsorát terveztünk a barátom szüleivel, akiket több mint egy éve nem láttunk minden utazásunk miatt. Amikor az étlapra pillantottam, és belekortyoltam egy pohár Sirázba, észrevettem, hogy morog a gyomrom, de barátságosan. Finoman emlékeztetett arra, hogy éhes vagyok, és hogy a város legjobb tenger gyümölcseibe készülök belemélyedni. Nem emlékszem, mikor éreztem utoljára ezt az izgatottságot vacsorázni. Olyan volt, mintha gyerek lennék karácsony reggelén, csak szőrös pizsama helyett szűk szoknyában és Docsban rúgtam vissza. A finomságok egyenként kezdtek megjelenni: nyers, vajas osztriga, fokhagymás kenyér, grillezett hal és sült zöldségek. Az érzékszervi túlterhelés észbontó volt. Kilenc felhőn hagytam el az éttermet, teljesen elégedetten.

7. és 8. nap

A 7. nap éjszakáján 20 óra 30 perc körül vacsorát terveztem a barátnőmmel. Nem vagyok nagyszerű a késői vacsorákkal - egyszer Spanyolországban jártam, és majdnem szívrohamot kaptam, amikor barcelonai barátaim felkértek, hogy éjfélkor találkozzak velük vacsorára. De jó ideje nem láttam Joanne barátomat, ezért hajlandó voltam áldozni.

Szándékosan késő ebédet fogyasztottam délután 3 óra körül, arra gondoltam, miközben a zöldséges paninimat ettem, hogy milyen jól tudok előre tervezni. A dolgok akkor kezdtek kibontakozni, amikor Jo 8: 10-kor felhívott, hogy a vártnál is később fut, és hogy egy óra múlva felvesz. Gyomrom morgott tiltakozásul. Éhes voltam, de ami még fontosabb: pokolian morcos voltam. Azonban nem akartam megtörni a sorozatomat. Nem voltam hajlandó engedni a kamrámban található csábító zacskónak, vagy a gyümölcskosárban található lédús almának. Túl makacs voltam.

Amikor végül felvett, egy éhes szamarat vontunk egy thaiföldi ízülethez, akinek az étele arról híres, hogy vadul finom és ami még fontosabb, hogy gyorsan leül az asztalára. Amikor részeg tészta érkezett, gomba keveréssel és kukoricadarálóval együtt, olyan sürgősen ettem, hogy majdnem elszúrtam magam a pálcikával.

Kifizettük a számlánkat, Jo pedig okos tekintettel nézett rám, és azt mondta: "Desszert?" Milyen barát lennék, ha nemet mondana ?! Egy rossz, nyilván. Egy háztömbnyire sétáltunk az úton, és kaptunk dupla gombócos fagylaltkúpokat. Belélegeztem az enyémet, és hazaérve összeestem a kanapén. Másnap olyan hasfájással jártam körbe, hogy délig nem érdekelt az étel.

9. és 10. nap

OK, tehát az elmúlt két nap nem volt nagyszerű, de felveheti magát, Gondoltam magamban, amikor a 9. nap reggelén felébredtem. Amikor a konyhában álltam, és megpróbáltam felidézni egy ötletet, mit főzzek reggelire, SO-m a korai jógaóra tanítása után a házban járt, és átnyújtotta egy kis barna papírzacskó. Belül egy vegán Paleo kávézó reggeli kenyere volt, olyan finom dolgokkal, mint málna, manduladara, kókuszolaj és méz. Normális esetben ott állva ettem volna, nyitott hűtőszekrénnyel, de valami olyasmi, hogy ezt túl harapnivalónak éreztem. Tettem egy tányérba a brekkie kenyeremet, kivettem egy villát és leültem enni. A barátom ugratott, de nem is érdekelt. Az uzsonnámat étkezéssé változtattam.

Reggelem ezzel a jegyzettel kezdve megadta azt a lendületet, amire át kellett haladnom a nap hátralévő részében, és a következőt is minden csuklás nélkül. Amikor a 10. nap délutánján kissé fáradtnak éreztem magam, meglepő módon az első ösztönöm nem volt jó. Egy esti sétára kellett menni, mielőtt hazajöttem vacsorát főzni. Nyilvánvaló, hogy már nem támaszkodtam a harapnivalókra a felvételnél.

11. és 12. nap

Anélkül, hogy a gyors megoldáshoz a harapnivalókra támaszkodhattam volna, az elmúlt másfél hetet azzal töltöttem, hogy otthon vihart főztem. Ennek ellenére eléggé fáradt voltam, ezért meghoztam az ügyvezetői döntést, hogy elmegyek vacsorázni. Amikor megkóstoltuk az első kijutó tavaszi tekercsek mindegyik falatát, a fejembe vette, hogy az étkezés teljes élménye más lett számomra. Mivel napjainkban valóban éhes voltam, amikor leültem vacsorázni, érzékeim felfokozódtak, és jobban érdekelt, mi történik az asztal körül. Olyan érzés volt, mintha a SO-val való életemben lennénk, nem csak kiránduláson, ahol ételt tolunk az arcunkba. Kézen fogva hagytuk el az éttermet és dicséreteket énekeltünk a finom wonton levesünkért.

13. és 14. nap

Az elmúlt két hét legnehezebb része az volt, hogy a SO-m nem velem csinálta ezt a kísérletet. Még mindig nassolt egész idő alatt, így néhányszor el kellett távolítanom magam a közeléből, attól félve, hogy megadom magam. De most hétvége volt, és nem menekült el tőle, mivel mindketten pihentünk a kanapén egymás mellett. Az ajtón kifelé menet, hogy megfogjak néhány üveg bort, megkérdeztem, akar-e valamit.

- Só- és ecetforgácsokat, kérem - mondta csalódatlanul.

Titokban reméltem, hogy el fognak fogyni, mert ezek a bizonyos zsetonok, amelyekről beszélt, abszolút kedvencünk, és lehetetlen, hogy csak egy-két maroknyi legyen belőle, főleg a hétvégén. Sajnos rengeteg tengeri sójuk és balzsamecet-változatuk volt, ezért vereségemnél fogtam egy táskát, és elindultam haza. A barátom sietve kinyitotta őket, és megette a kanapén. Egy takaróba burkolózott, és túl hangulatosnak és boldognak tűnt.

Bebújtam mellé, és a kezemet a táskába dobtam. 6 óra volt. Nem volt még vacsoratervünk. Ez volt a nassolás meghatározása. De nem érdekelt. Keményen dolgoztam az elmúlt 13 napban, és megérdemeltem, hogy megízleljem valami sós krumplit. A kísérlet hivatalosan véget ért.

Következtetéseim

Az elmúlt két hét egyik legnagyobb változása az volt, hogy mennyi időt töltöttem a konyhában. Szinte minden egyes reggel főztem reggelit és vacsorát, és az ebédet is jó néhányszor bepakoltam. Gyakrabban kezeltem az ételt, és így jobban kontrollálhattam, mi folyik a testemben. Ez egészségesebb választásokat eredményezett, amelyek elősegítették a nap folyamán a több energiát, és késő délután kevesebb cukorbalesetet okoztak.

Mindenképpen volt néhány alkalom, amikor átmentem egy akasztós területre. Rájöttem, hogy ezek az időszakok, amikor a harapnivalók méltó célt szolgálnak számomra. Ezzel belenyugodva segítettem abban látni, hogy bár a nassolás szintjének jelentős csökkentése jó általános szabály lehet, hogy éljek, képesnek kell lennem azonosítani azokat a pillanatokat, amikor a testemnek szüksége van egy kis valamire, ami megakadályozza, hogy túl éhes legyek. és ennek következtében a későbbi vad rohamban túlevés, mivel az emésztési zavarokban nincs semmi kellemes vagy egészséges. Ezenkívül a Harvard tudósainak igaza volt - ha nem tartom elég gyakran az üzemanyagot, akkor az energiaszintem széthúzódik, és gondjaim vannak a nap teljesítésével.

Számomra a nassolás nem világította meg az ízlelőbimbóimat, és észrevette az elfogyasztott ételek különböző textúráit, ízeit és illatait. Azt tapasztaltam, hogy sokkal élvezetesebb, mint meggondolatlanul visszadobni az egyik perecet a másik után. Amióta a kísérlet véget ért, szinte minden nap ragaszkodtam a nassoláshoz, kivéve, ha mini-vészhelyzetbe kerülök, éppen ezért. A hétvégékről azonban bűntudattól mentesen ígérem magam itt-ott az étkezések között. Végül is csak egy snack.