Egy távoli orosz félszigeten vodkával táplált kaland

Két okból érkezel Kamcsatkába: medvék és vulkánok. Az orosz félsziget mind nagyobb mennyiségben van, mint bárhol máshol a világon.

oroszországról

De először az első.

- Akarsz alkoholt? - kérdezi Kristina, miközben a jól viselt Lexus terepjárójába dobjuk a felszerelésemet.

Alig reggel 7 van, repültem át a sötétben egy másik orosz városból, amelyet nem tudok elkezdeni kiejteni. Emlékeztet arra, hogy az elkövetkező hat napban lekerülünk a rácsról - más szóval, az utolsó lehetőség vodka vásárlására.

Mindenképpen azt mondom - ha van időnk. Tudom, hogy a 20 mérföldre lévő helikopterünk hamarosan indul.

Oroszországban 10 óráig nem szabad alkoholt árusítani, de Kristina ismer néhány embert. Kitép a repülőtér parkolójából. A biztonsági övért nyúlok, de nem találom.

Nem kell biztonsági öv Kamcsatkában, kérdezem?

Lehúz egy apró kunyhó előtt, befut, üres kézzel jön ki. Percekkel később egy másik. Aztán még egy. Most telefonál, és azt mondja: "Azt hiszem, ez rendben lesz."

Végre egy étterem, amely hajlandó összemosni a szabályokat. És elindultunk a helikopterrepülőtérhez.

Fogalmam sem volt, milyen közel vágja. Nincs idő bemutatkozni a csoport többi tagjának, mielőtt a Mi-8, egykori szovjet katonai helikopter fedélzetére kerültünk.

Vadállat, talán fél évszázados, és őrült hangos. Körülbelül 20-an szardíniak vagyunk a hátizsákok és kellékek között. Ahogy az ikerturbinák felmelegednek, a jet lag elpárolog. Hosszú utat tettem meg ezért.

Vad, megzabolázatlan

Nem sok ember hallott Kamcsatkáról. A legtöbb, aki a „Risk” játékból ismeri, amit még soha nem játszottam.

Valóban, van egy kis kockázat, ha meglátogatjuk ezt a távoli könnycseppet, amely Szibériából lóg le, Japántól jóval északabbra és Alaszkától a Bering-tengeren túl. Kamcsatkának több mint 150 vulkánja van, köztük 29 aktív. És büszkélkedhet a világ legnagyobb barnamedvével, a félszigeten csaknem 15 000 van.

Itt özönlenek a kalandorok. A helikopter-repülőtér egy tucat Mi-8-ast állít fel, amelyek mindegyike egy olyan terület felderítésére kötelezõ, akit stratégiai elhelyezkedése miatt 1989-ig a lakosok, 1990-ig pedig a külföldiek korlátoztak.

Nagyjából 100 000 négyzetkilométeren a félsziget Kaliforniának körülbelül kétharmada. A Csendes-óceán tűzgyűrűjén ülve forró források, gejzírek és fumarolok vannak benne, és alkalmanként földrengést és cunamit kap.

Az év több mint fél évében Kamcsatkát hó alatt temették el. Augusztus túránkat úgy terveztük, hogy elkapja a medvéket a hibernálás és a túrázható vulkánok utolsó raktározási szakaszában, mielőtt teljesen jéggé zárják őket.

Látványos a repülés Petropavlovsk-Kamcsatszkijba, a félsziget egyetlen igazi városába. A hófödte vulkanikus kúpok veszik körül, és tökéletes természetes kikötőben található, Kamcsatka mintegy 400 ezer lakosának fele.

És igazolhatóan távoli: a világ második legnagyobb városa, amely nem érhető el közúton (a legnagyobb Iquitos, Peru, az Amazonason). Alaszkából már nem állnak rendelkezésre közvetlen járatok, és először egy másik orosz városba kell repülnie. Tegnap megérkezett hatfős csoportunk többi tagja; a vízumkérdések az itteni előkészítő napba kerültek, de a vodkafutáshoz és a helikopterhez még időben el tudtam készíteni.

A helikopter mennydörög az aszfaltról, és perceken belül a civilizáció a visszapillantó tükrünkben van - nincs út, csak erdők, folyók és hegyek. A Kurilskoye-tó felé tartunk, mintegy 120 mérföldre délre, a félsziget csúcsa közelében.

Útközben megállunk fürdeni egy forró forrásban, és megismerkedünk a régió legkellemetlenebb lakóival: falánk szúnyogokkal.

Második állomást teszünk a Ksudach vulkánnál, egy hatalmas, 100 éves kalderán - fiatal, földi mércével mérve. A kráter több mint egy mérföldnyire van, ragyogó ikertavakkal. Peremén sétálunk, a sziklák fölött kémlelünk.

Se ösvények, se kötelek, se semmi, ami megakadályozná, hogy bárhová is menjen - beleértve a szélét is.

Medve ideje

A szecskázó éppen egy elektromos kerítésen belül landol, amely körülveszi az idilli vegyületünket: a tóba kinyúló földi hüvelykujjal ülő kabin. A távolban barna foltokat láthatunk - medvék, amelyek a tóba behatoló pataknál halásznak.

A kerítés kapujában gyülekezünk, ahol három fegyveres ranger vár. Az egyik, Costa, egyenesen ki van zárva a központi castingból: teljes camo, bandanna, sötét árnyalatok, kétnapos tarló, kés az oldalán, puska a kezében.

A biztonsági beszéd szigorú: járjon el egyetlen fájlt, ne váljon szét, ne menjen le az ösvényről, tegye meg, ahogy mondják. Kérdések?

Az első természetesen: Nektek, valaha, használnotok kellett-e a puskákat?

Misha, a fő medvevezetőnk, holtpanelek: „Igen. A turistákon.

Kúszunk a partvonal mentén, időnként belemerülünk a kefébe - egyik ranger elöl, másik középen, a harmadik hátul. Amikor a zsinór túlságosan kinyúlik, megállunk, így visszahúzódik.

Lana, a magányos nőőrőr azt mondja, egyszer neki kellett mennie a 2. lépésnek.

Az 1. lépés lángvillanással védi meg a medvét. 2. lépés: üres patron lövése. 3. lépés: igazi golyók.

Hirtelen jobbra - medve, nem 20 méterre tőlünk. A félelem és az izgalom csodálatos keveréke ér el bennünket. A kamerák és a telefonok idegesen mozognak, hogy megörökítsék a pillanatot.

De ez rövid, mivel az őrök megparancsolják, hogy haladjunk tovább.

A szállótól fél mérföldnyire a patakhoz érkezünk. Medvék mindenütt. Irattárolunk egy medve-torony nevű fém emeletes emelvényre. A partra épült földszinten börtön stílusú rudak vannak, amelyek megakadályozzák őket és bennünket. A második fedélzet deréktól felfelé nyitva van.

Micsoda látvány - talán két tucat medve a különböző állomásokon. Három a patak torkolatánál, amely a lazac ívásának kezdeti akadályaként szolgál. Egy anya két kölyköt ápol a túlsó parton. Még három alszik. Egy másik komikusan négykézláb ült egy kis faág közepén. Még egy tucat szétszórva a szélén, és mozgás céljából kutatja a vizeket.

Aztán megtörténik. Egy uszony megtöri a felületet, és egy medve feltöltődik. Mások, akik nem látják a lazacot, de tudják, hogy észrevették, csatlakoznak a rohanáshoz. Amint a pánikba esett hal felfedi magát, a medvék bezárkóznak. Elkerülhetetlenül az egyik megpattan - a zsákmányt a mancsa alá szorítják, vagy az állkapcsába fogják.

Néhány mordulás később, miután elhárította a lehetséges tolvajokat, a medve a partra gázol, és felfalja nyereményét.

Megigéző. Három órán keresztül figyeljük ezt a klasszikus élet-halál harcot - a lazac kérlelhetetlenül próbálja elérni célját, medvék küzdenek azért, hogy értékes fehérjét ragadjanak a brutális télen.

A kamcsatkai barnamedve akár 1400 font is lehet. 100 font lazacot tud megenni naponta. A legtöbb hal, amelyek ívása során vérvörösek, legalább öt fontot nyom.

Gyakran nem az a medve, amelyik először észlel egy halat, nem a végső győztes. Úgy találjuk magunkat, hogy némán gyökerezünk - soha a halakért, mindig a medvékért, különösen a kisebb nőstényekért, kölykeikkel reménykedve figyelve a bankról.

A medvék nem vesznek tudomást a jelenlétünkről. Időnként még olyan közel is kihúzzák fogásaikat a partra, hogy csontok ropogását halljuk.

A kameráink edzésen vesznek részt. Minden medve, minden üldözés érdemesnek tűnik a forgatásra. Az egyik kiemelés: hosszan tartó bokszmérkőzés két kölyök között, a hátsó lábukon állva, miközben játékosan mancsítják egymást.

Őrök vontatva őrülten megmártózunk a dicsőséges első napról a tóban - körülbelül 40 fokos hőmérséklettel.

Magányos amerikai

A csoport meglehetősen nemzetközi ízű: Hollandia, Szingapúr, Ausztria és Spanyolország, valamint egy indiai nagycsalád, amely csatlakozott hozzánk a medve szegmenshez. Az egyetlen amerikai, eszembe jut az egyik előny: Itt mindenki szinte tökéletesen beszél angolul.

Szakácsunk, Sveta rendszeresen megvillantja a számottevő aranyat a fogaiban. Levesei, pörköltje és zabkása éttermi minőségű.

Vacsoránál megkérdezem Kristinát, járt-e valaha az Államokban. Nem, de egyszer megpróbált Hawaiira menni. Vízumkérelmét elutasították.

"27 éves vagyok, nincs férjem, nincs gyerekem" - mondja. - Attól tartanak, hogy Amerikába jöttem férjhez menni.

Misha olyan karakter - derék és kopasz, a jobb szemében vak, súlyos hegekkel a homlokán. Eleinte fenntartva fellazul egy kis vodka után, minden lövést megszórva fekete borssal. Vicceket mesél magának, de sok minden elveszik a fordításban. Ennek ellenére könnyű vele együtt nevetni.

Amikor nem foglalkozik olyan turistákkal, mint mi, vadász partikat vezet fel északra. Oroszország medvék lövésére engedélyeket ad el, egyenként akár 14 000 dollárért - gyakran mondja Misha amerikaiaknak.

A következő három napot a medvetorony felkeresésével és a pusztaság felfedezésével töltjük. A Kurilskoje-tó körüli körutazás érzékelteti, hogy az idő és a geológia hogyan hat a varázslatukra: 40 000 évvel ezelőtt ez egy aktív kaldera volt; ma ez egy 1000 láb mély tó és öt mérföldnyire át.

A tundrán átsétálva látjuk, hogy a medvék bogyókat rágcsálnak, az étrend újabb alapanyaga. Távolról úgy néznek ki, mint a legelő tehenek.

Egy ütemezett túrát törölnek: túl veszélyes. A területen kevés a hal, a medvék pedig túl agresszívak.

Bár úgy tűnik, hogy nem törődnek velünk, tudjuk, mit tehetnek. A páholy területén található egy japán fotós emlékműve, amelyet 1996-ban itt megölt egy medve. Mások tanácsa ellenére úgy döntött, hogy beltér helyett sátorban alszik.

Holnap a vulkánok felé tartunk. Hiányozni fog Misha, aki nem jön velünk.

Szeretném tudni, hogy mi történt a szemével, és hogyan szerezte ezeket a hegeket. Egy medve? Vadászbaleset? Autóroncs? Háború? Soha nem fogjuk megtudni. Csak nem volt kedvem kérdezni. Egyikünk sem.

A vulkánokhoz

A szecskázó a Mutnovsky és a Gorely vulkánok közötti fennsíkon áll le. A következő két napban felsétálunk egyet.

A délutáni túra egy kockás jégmezőn vezet minket, majd megszámlálhatatlan földi áfonyabokrokat kihajtó földet súrolhatunk. Kristina nem tud ellenállni, többször megáll, hogy összeszedje mindazt, amit megehet és hordhat. Kisebbek, mint az áfonyánk, de ugyanolyan finomak.

Csak 5000 láb körül vagyunk, de nagyon hideg van. Szél üvöltözik, egész éjjel a sátor oldalán kalapál.

A csoport vitatja, hogy túrázni kell-e az ösvényig, vagy a hatkerekű teherautóval kell-e menni. Szerencsére a teherautó nyer.

Milyen durva a jármű. Alig halad gyalogsebességgel, morog és karmol a patakmedreken, sziklák felett és meredek lejtőkön. Gyorsan holdvilágba kerülünk, a növényzet semmis.

Mutnovsky utoljára 2000-ben tört ki, és még mindig nagyon ébren van. Az öt mérföldes ösvény felfelé a vulkán kígyói mellett sziszegő gőznyílások és kénes edények mellett, amelyek sárga felhőket röpítenek, és a szemek könnybe lábadnak.

A csúcstalálkozón iker kráterek találhatók, elválasztva egymástól, amit útitervünkön találóan „késhegyi gerincnek” neveznek. Csak egy kötél felkavarásával érhető el. Ki tudja, mikor telepítették, vagy ki csinálta, de bízunk benne, és kézen át adjuk magunkat. A meredek lejtőn egy türkizkék tó hívogat. A túlsó kráter látványát teljesen eltakarja a gőz és a felhők.

A rossz időjárás egyik napról a másikra bekerül. Szinte nulla láthatóság mellett meg kell kaparintanunk a Gorely vulkán túrát. Ráadásul a helikopter semmiképpen sem ér vissza ide. A hatkerekűben visszatérünk Petropavlovszk-Kamcsatszkijba.

Hat órán keresztül a teherautó zakatol és morgol vissza a civilizáció felé. A városban napokig mossuk a port és áztatjuk a szálloda fűtött szabadtéri medencéit. Nem őrült, hogy a recepció lóg az útlevelünkön.

A tévében az „Russia Today” a Jeffrey Epstein-öngyilkosság körüli összeesküvés-elméletekről szól. Azt mondja a kommentátor: "Tehát orosz!"

A 7. nap választható kirándulás, amelyet mindannyian választunk - a Gejzírek-völgybe és Uzon Calderába.

A chopperig tartó busz lenyűgöző repedést repül a szélvédő teljes hosszában. További izgalom: Repülési útvonalunkon a Karymsky vulkán található, amely két napja kezdett kitörni. Enyhe kitérő után leszállunk a gejzírparkba. Érdekes, de kiábrándító - alig több, mint egy szegény ember Yellowstone-ja.

Összeszámoltam a helikopteres repüléseket. Az első pár izgalmas volt, de az újdonság megkopott, és a Mi-8 biztonsági adatai rongyosak. Amikor a mai utolsó - hetedik - járatunk megérint, köszönetet mondok.

Búcsúzás

Utolsó teljes napunk egy körutazás az Avacha-öböl körül. Az egyik oldalon Petropavlovszk-Kamcsatszkij; másrészt Vilyuchinsk - Oroszország egyik fennmaradó 40 „zárt városa”, ahol az utazás és a tartózkodás korlátozott.

Több mint két órán át ülünk a vádlottak padján egy régi rozsdás vödör fedélzetén - bár meglehetősen kényelmes. A késés: várakozás, amikor a haditengerészet hajózik egy olyan víz alatti hálóra, amely az öböl torkolatának teljes két mérföldéig nyúlik. Itt található Oroszország legnagyobb tengeralattjáró bázisa, és a háló valamiféle védelmi intézkedés.

A kikötő tele van antik hajótestekkel és félig elsüllyedt hajókkal. Az öregedő daruk rengeteg fémhulladékot dolgoznak fel. Kérges halászhajók be-be csoszognak.

Amint végre a nyílt víz felé tartunk, előkerül a város szerény láthatára: alacsony szárnyú, szovjet stílusú épületek. Van, aki hamvasztó, másik stukkó, a legtöbb fáradtnak és megvertnek tűnik.

Elhaladunk az öböl ikonikus Három Testvér mellett - a bejáratot őrző őrszem sziklaalakzatok triója. A legenda szerint három testvér kiment, hogy megvédje a kikötőt egy cunamitól, és kővé vált.

A kirándulás az eddigi legérdekesebb ételeket tartalmazza: friss tengeri sünök. Zúzzuk őket nyersen, egyenesen a tüskés héjukból.

Az utolsó vacsoránk legfelső polc, az asztal közepén egy strandlabda méretű királyrák. A chow - napi kétszer-háromszor lazac - végig fantasztikus volt.

"Kamcsatkába jönnek az emberek, és azt hiszik, hogy lefogynak" - mondja Kristina. - Nem.

Újra összeülünk a szálloda hátsó szobájában, ahol Kristina finomkodott, hogy órák után is vásárolhassunk alkoholt.

A legtöbb embernek holnap nyugodt napja van, mielőtt kirepül. Hajnalban kell lennem a korai repüléshez. Sajnos, 11 óra körül elsőként hagyom el a bulit. Holnap kelés után négy járat lesz, egy nemzetközi dátumsor és 40 óra, mire újra eltalálom a zsákot.

Csomagolás közben csörög a telefonom. Misha meglepetés vendégszereplést tett a földszinten. Ezt nem hagyhatja ki.

- Amerikai barátom! - mondja, és ölelésre tárva tárja a karját.

Ez egy vodkával átitatott búcsú. Mielőtt külön utakon járnánk, megosztjuk a kapcsolatokat, és ígérjük, hogy kapcsolatban maradunk. Természetesen nem fogjuk, de a közös tapasztalatunk itt a tartásokra vonatkozik.

Hat üres vodkásüveg van, amikor végül hajnali 1 óra körül leállítottuk. Szerelés, hogy az út vodkával kezdődjön és véget érjen?

Olyan orosznak tűnik.

Fincke író Virginia Beach-en található.