Európa szívében a Habsburg családi házak kísérteties bepillantást nyújtanak a történelembe

Sorban állva, hogy megvásároljam a turnéjegyet Konopiste-ba, a cseh kastélyba, ahol Franz Ferdinand osztrák főherceg utolsó napjait töltötte, mielőtt elindult volna Szarajevóba, hagytam az elmémet elkalandozni: Mi lenne, ha a Habsburg örökös jelenvaló nem tette volna meg ezt a sorsdöntő balkáni utat, és 1914. június 28-án egy szerb terrorista meggyilkolta őket az első világháború kiváltására? Vajon megtörtént volna Hitler és Sztálin? Megszületett volna valaha Amerika saját globális "birodalma"? És egy kevésbé jelentőségteljes ellentmondás: Itt lennék én - vagy bármelyik turista -?

házak

Az első világháborús centenárium utolsó éve ugyanolyan jó alkalom, hogy visszautazhassunk ebbe a történelembe, amikor az elmúlt 100 zűrzavaros év még mindig reményteli jövőben állt. És minden olyan jó hely a Habsburgok magánházai, amelyek most nyilvánosak. Megtestesítik azt, amit Henry James "tapintható, elképzelhető, látogatható múltnak" nevezett - ebben az esetben a la belle époque, mintha borostyánba fagyott volna. De mint minden szeretett otthon, finoman rajzolt karaktertanulmányokban is sokat beszélnek az egyes lakosokról.

- Franz Ferdinand birtoka adhat ötleteket az álomházhoz, amelyről mindig beszélsz - ugrattam a feleségemet a bécsi kávé mellett a prágai Cafe Louvre-ban. Megpróbáltam csalogatni, hogy csatlakozzak hozzám egynapos kirándulásra a cseh vidékre. Ez volt Pat első utazása Csehországba, és a rövid tartózkodás minden pillanata értékes volt.

Az a nap, amikor elhatároztuk, hogy meglátogatjuk a Konopistét, Csehország számos nemzeti ünnepe közé tartozott, így a Prágától 30 mérföldre fekvő Benesov faluig tartó vonat tömve volt - nemcsak emberekkel, hanem kerékpárjaikkal is. Az állomás megállójától a birtokig tartó másfél mérföldes gyaloglás egyáltalán nem volt ijesztő, inkább alkalom volt legyőzni a tegnapi lépésszámlálást Pat új okostelefonos fitneszalkalmazásával. Minél több lépés, annál kevesebb bűntudat eszik csokitortát aznap este.

Mire (dél körül) elértük az 555 hektáros birtok lelkipásztori környezetét, már dolgoztunk étvágyat ebédre. A hattyúk által tarkított tó közelében egy étterem intett. A szabadtéri étkezővel szemben egy elkerített park volt legelésző szikaszarvasokkal. "Milyen aranyos!" - mondta Pat. A menüben szereplő sok őz étel kevésbé lett étvágygerjesztő.

A 13. századi kastélyban, néhány perces sétára az étteremből még több szarvas fogadott minket - csak most, mint fejük és agancsuk, több százan. Franz Ferdinand idejében a vadászat arisztokrata sport volt; de számára ez rögeszmének tűnt. Vadásztrófeái vezérmotívumot alkotnak az egész rezidencián, amelyet az 1700-as években barokk stílusú kastélyzá alakítottak át, majd a főherceg 1887-től 1894-ig korszerűsítette. Ekkor új fürdőszobája az elsők között volt meleg és hideg folyóvízzel.

A lakóhely egész területén szórt dour arcú, gőgösnek tűnő főherceg különféle portréiból érthető volt, miért bélyegezte őt oly sok népszerű történelem valószínűtlenné. Ugyanakkor intelligensebben liberális gondolkodásúnak tartották, mint nagybátyját, I. Ferenc Józsefet, akit az Osztrák – Magyar Birodalom vezetőjeként sikerült volna elérnie. Franz Ferdinand kormányzati tervei szerint a többnemzetiségű birodalmat föderációvá kell alakítani (nem ellentétben a mai Európai Unióval). Az, hogy egy szláv ölte meg, akinek hasonló nézetei voltak az etnikai autonómiáról, a történelem végtelen, tragikus ironikája.

De személyes szinten éreztük Pat és én házaspárként a legmegháborítóbban a tragédiát. "Sophie, Sophie, ne halj meg! Élj a gyerekeknek." Ezek voltak Franz Ferdinand utolsó szavai, amikor nyakába lőtt, feleségét pedig egy szarajevói autó hátsó ülésén tekerte. De a mellkasába lőtt nő már meghalt. Néhány perccel később meghal. Három gyermekükből - a merénylet idején 14, 12 és 10 évesek - kettő Hitler koncentrációs táborába kerülne.

Zarándoklatunk Konopiste-be és annak világába, hogy mi van, ha sok mindent kilátásba helyezünk - a politikai megosztottságtól otthon Amerikában az utazási útvonalak apró, logisztikai aggályaiig. Pat másnap repülővel indult a dullesi nemzetközi repülőtérre. Fiatalabb nálam, és még nem ment nyugdíjba, volt munkája, amelyhez visszatérhetett. Körülbelül egy hétig voltam Európában, hogy egy kis időt töltsek Emmy lányommal az Osztrák és Szlovén Alpokban.

Így történt, hogy alig néhány nappal később az ausztriai Bad Ischlben találtam magam Franz Ferdinand nagybátyja vidéki visszavonulásánál. Azt mondom, hogy "megtaláltam magam", mert nem azt az úti célt terveztem, amelyet terveztem. Emmy berepült Münchenbe, én Prágában béreltem egy autót, és Salzburgban találkoztunk. Az ötlet az volt, hogy keleti irányban Ljubljana felé haladjunk, miközben vezetőnk a szerendipity.

Utazásunk első szakaszáig eljutottunk Saltzkammergut faluba, Gmundenbe, ami annyira megtetszett nekünk, hogy két napot töltöttünk ott. Az utolsó napon, egy élénkítő úszást követően a Traunsee-n rájöttem, hogy csak egy 30 perces autóútra volt az a hely, ahol az I. világháború hivatalosan megkezdődött az 1914. július 28-i kiáltvánnyal, amelyben I. Ferenc József "Saját Népek "Szerbia elleni háborúba. (Mivel Ausztria-Magyarország soknemzetiségű birodalom volt, az "emberek" "népekké" váltak.)

Meg akartam nézni, hol írta azt a nyilatkozatot. A 19. század biedermeieri időszakában épült nyári rezidenciája anyja esküvői ajándéka volt, amelyet aztán neoklasszikus oszlopokkal és timpanával bővített és átalakított. Az angol stílusú parkban, a fürdőváros szélén, Kaiservilla néven ismertté vált. Ott, az emeleti dolgozószobájában ült a tényleges íróasztal, kiegészítve az "An meine Völker!" háborús nyilatkozat.

Egy közeli szobában volt felesége, Erzsébet császárné magán dolgozószobája saját íróasztallal, amelyen verseket írt. Remélte, hogy "jövő lelkek" fogják olvasni őket, amelyekbe most Emmy és én is beletartozunk. Az egész Európát szeretettel ismert Sisi néven, aki férjétől független életet él, a gyönyörű császárnőt "korának Di hercegnőjének" nevezték. A korabeli krónikások lélegzet-visszafojtva számoltak be Sisi legújabb kirándulásairól, a lovas bravúrokról, az extrém diétáról és a testmozgásról, valamint a 19 hüvelykes híres derekáról.

A villa ajándékboltjában Emmy és én kísértésbe esett, hogy megvásároljuk legalább az egyik Sisi tchotchkét. De ostobának tűntek a tragédia mélységében, amely súlyosat lógott Kaiservilla felett, még a napsütéses napokon is, amikor Emmy és én meglátogattuk.

1867-ben Franz Joseph öccsét, Maximiliant, lövöldözéssel végzik ki Mexikóban. Saját kastélya volt, Miramare néven, Trieszt közelében, Olaszországban - amely nyilvános. Két évtizeddel később, 1889-ben, Rudolf koronaherceg, Sisi és I. Ferenc József egyetlen fia, öngyilkos paktumban, szeretőjével együtt, Bécs mellett, a Mayerlingi vadászházban hal meg. 1898-ban Szisi szívébe szúrt egy olasz anarchista Genfben. Nem sokkal halála előtt létrehozta saját magának a Korfu görög szigetén álló magánvonlatát; Achilleion néven, a nyilvánosság számára is nyitott.

Csak I. Ferenc József hal meg természetes okok miatt - 1916-ban, 86 éves korában, a birodalmát feloszlatni hivatott háború közepette. A háborút az ő keze tette elkerülhetetlenné egy csiszolt fa íróasztalnál.