AxelSchwarz.com

Axel Schwarz hivatalos oldala

évem

Az Arno folyó két nagy szakaszra osztja Firenze városát. Az északi és ismertebb szakasz az Il Centro, vagy a központ néven ismert negyedek gyűjteménye. A déli szakaszt Oltrarnónak hívják, ami azt jelenti, hogy „az Arno másik oldala”. A város legtöbb látogatója idejének nagy részét a központban tölti. Ha az emberek a déli oldalra mennek, akkor általában egy gyors megálló a Palazzo Pitti vagy a Piazzale del Michelangelo városában, csodálatos kilátás nyílik a városra. Nagyon kevés turista merészkedik ennél messzebbre, és ha szinte senki sem tesz felfelé keleti irányba vagy nyugat felé lefelé. Két korábbi firenzei látogatásom során, mielőtt ide költöztem, egyike voltam azoknak az embereknek. Meglátogattam a főbb turisztikai attrakciókat, és élveztem az Arno képes képeslap nézeteit a város minden tájáról; partjait szegélyező épületek, vizein átívelő hidak. A víz iránti egész életen át tartó szeretetem ellenére sem gondoltam sokat az Arnóra esztétikáján túl. Amióta ide költöztünk, teljesen megváltozott a perspektívám a folyóra. Miután sok órát eveztem egy kenuval a vizén, most felismerem az Arnót, ami ez: a firenzei változás jelzője. És az itt töltött évünk során, ahogy a folyó megváltozott, én is.

Mikor júliusban megérkeztünk, Firenze forrón forró volt. Úgy tűnt, hogy minden mozdulatlanul lóg a nyári ragacsos levegőben. Még az Arno is alig mozdult, és állóvize bűzlött, mint a város, amelyen keresztülfut. Ahogy nehéz volt látni a várost az egész utcán lassan haladó emberen keresztül, úgy nehéz volt átlátni az Arno zavaros sekélyén. A folyó mozgáshiány miatt rossz állapotban volt, és én is. A lépésünk előtti hónapokban nem gyakoroltam annyit, mint általában. Természetesen ettem még mindig ugyanazt, bizonyos esetekben még többet a barátainkkal és családtagjainkkal megtartott ünnepségen, ami a távozásunkhoz vezetett. Tehát mire ideértünk, életem legrosszabb állapotában voltam.

Újra elkezdtem evezni, de pénzt próbáltunk megtakarítani. Mivel nem volt munkánk és fogalmunk sem volt arról, meddig maradunk itt, a kenu klub tagsága szóba sem jöhetett. Mégis költöznöm kellett, így szinte minden nap kihúztam magam a lakásunk kemencéjéből a város serpenyőjébe. Ahogy életemben gyakran tettem, a víz felé vettem az irányt, és hamarosan azon kaptam magam, hogy rendszeresen kocogok az Arno partján. Forró volt, de fákkal árnyékolt ösvényei némi menedéket nyújtottak a meleg elől. A futásaim (jobban hasonlítanak a keverésekhez) első pillantást vetettek rám Firenze nem turisztikai oldalára. Ahogy felfelé futottam kelet felé, az épületek utat engedtek a növényzetnek. A láthatár dombtetők voltak, nem tornyok vagy kupolák. Egy hosszú távon a keleti ösvény végéig elhaladtam a mezőgazdasági mezők és a tyúkólok mellett. A természetet kedvelő városlakók számára ezek a látnivalók üdvözletet jelentettek Firenze szürke köveitől.

Ezek a futások nem voltak könnyűek. Bűnbánat volt, amiért megpróbálták úgy élni a jó életet, hogy ezt nem gyakorolták, és bár fájdalmasak voltak, szükségük is volt. Mire egy nagy szeptemberi vihar zuhanást okozott Firenzébe, amely zuhogó esőkkel enyhítette a nehéz párás levegőt, súlyom 205 fontról 185-re csökkent. A folyó is lefogyott, és bár nem mondhatom, hogy egészségesebb volt, mint pl. nekem túlélte a nyarat.

Az évszakváltás esőt hozott Toszkánába, és mint mindig, az Arno megmutatta. A vízszint lassan kúszott fel a partra, és néhány napos dombok és utcák megtisztítása és a tengerbe vitele után az Arno vize kevésbé volt felhős. Az első, fafüstös illatok elsodródtak a dombokról, amikor a lakosok eloltották kandallótüzüket. Noha a hőmérséklet két nap alatt csökkent, a levelek gyászos molyholása tovább tartott. A lombozat fokozatos hőmérséklet-csökkenést tükrözött, és a zöldek olyan lassan engedtek a narancsnak, a sárgának és a vörösnek. E levelek egy része már a télen is az ágaihoz tapadt.

Az ősz elhozta a szüleimet is. Az itteni fényképalbumainkban tapasztalt arcomtól anyám (valaha a gasztroenterológus) attól tartott, hogy bélhibát kaptam. Megnyugtattam, hogy jól vagyok azzal, hogy megmutattam a szokásos étvágyamat, amikor kimentünk vacsorázni. Látogatásuk hetében végre olyan ételeket ettem meg, mint a Bistecca Fiorentina, egy két kilós t-csont, amelyet általában két ember oszt meg. Szüleim is tudtak arról a vágyamról, hogy visszatérjek az evezéshez, és apám ajándékozta nekem a tagságot a kenuzó klubban itt Firenzében. Nagy örömömre visszatértem a vízre.

A kenuzás itt a Canottieri Comunali, vagy a „Community Rowers”, amely Firenze városa által üzemeltetett létesítmény, az Arno déli partján található, a Ponte da Verrazzanótól nyugatra. Azok számára, akik tudják, hol van a Ponte Vecchio, három híd van a keleti folyón. A kamaszoktól a nyugdíjasokig bárki igénybe veszi ezt a lehetőséget, bár amit összeszedtem, többnyire férfiak. Néhányan versenyképes kajakosok (egyénileg és csapatban), mások pedig egyszerűen szabadidős evezõk és evezõk. Más emberek csak az edzőtermet használják. Mindenki, akivel találkoztam, nagyon barátságos. A kedvenc szokásom az, hogy az emberek köszönnek vagy búcsúznak, amikor valaki belép az edzőterembe vagy az öltözőbe, vagy onnan kilép. Mondhatod, hogy „Ciao!” miközben kimész a súlyzóról, és azonnali választ kapsz: „Ciao!” "Szia!" "Szia!" mindenkitől benne. Ez messze van sok amerikai edzőterem macsó sztoicizmusától, és mivel általában tíznél kevesebb ember tartózkodik az edzőteremben, amikor ott vagyok, elkezd ismerős arcokat felismerni. Valóban, közösségnek érzi magát.

A klubban két tornaterem, evezés és evezés gyakorló területe, valamint mindenféle önjáró hajó található: kajak, evezős evezősök és kitámasztó kenuk. Lehet, hogy csodálkozol azon, hogy egy olaszországi közepén lévő klubnak miért van egyáltalán kipréselt kenuja. Tizenöt évvel ezelőtt a Cannottieri Comunali egyik tagja egy új-zélandi utazás során találkozott velük. Keneteket hozott haza Firenzébe, és a klub tagjai azóta eveznek.

A klubtól nyugatra, a kis rakodónál, üljön a kitámasztó kenuk. Van egy négyszemélyes hajó és egy kétszemélyes hajó. A többi egyszemélyes outrigger kenu, vagy OC-1, amely a tagok vagy a klub tulajdonában van. Ha a kenun barca sociale vagy „klubcsónak” van jelölve, használhatja. Mindnyájan csórók. Miután több különböző hajót kipróbáltam, egy 1980-as évekbeli tahiti stílusú OC-1-re települtem, fehérre festve, pasztellekkel csöpögött, mint egy Jackson Pollack-festmény. Nyitott pilótafülkéje van (ellentétben a legtöbb OC-1-en található zárt hajótestekkel, és egy fém kormány, amely több helyen hajlított. Bár a legtöbb OC-1 súlya körülbelül húsz font, ez a súlya ennek kétszerese; azt hiszem körülbelül ötven vagy hatvan font. Ezenkívül az amája (a kenu kengyelének hawaii szója) nehéz, sok húzóerővel jár. Ennek ellenére, ellentétben a többi hajóval, vízzáró volt. Ráadásul arra gondoltam, hogy ha El tudok evezni egy nehéz hajót, amely megbocsáthatatlan az evezés technikájának elévülésétől, könnyű és gyors hajóval evezni, amikor visszaérek Kaliforniába, összehasonlításképpen könnyűnek tűnik. Sok órát töltöttem abban a kenuban, és sokat tanultam amint nehezen evezek, tudom, hiányozni fog, amikor elmegyek.

Általában 10: 30-kor vagyok a vízen. Kevés embert látok. Két vagy három férfi van, akik rendszeresen kint vannak a kajakon, és alkalmanként más evezõ vagy evezõ. A legtöbb kitámasztó 13:30 körül megy ki, miután nem vagyok víznél. Csak egyszer eveztem velük, és olyan volt, mint odahaza: annyi szemetet beszélni, amennyit evezni.

Még kora ősszel eveztem rövid ujjúban és deszkás nadrágban. Aztán egy vasárnap reggel elmentem a klubba, hirtelen nagyon tudatában voltam a hőmérsékletnek. Hideg lett, és legközelebb neoprén csizmát, nadrágot és hosszú ujjú pancsolót viseltem. Valamikor Ned eltűnt, és csak a madarak maradtak meg. Az idő egyre hidegebbé és nedvesebbé vált, és ahogy a levelek megváltoztak, lehullottak a fákról és a vízszint emelkedett, az ősz télgé homályosodott el.

Ezen a ponton pusztán a technikám fejlesztésére összpontosítottam, így az evezés, elemzés és beállítás végtelen rutinja vitt el a téli őszi színes őszbe. Olaszország idei téle különösen esős volt, és az Arno szintje jelentősen emelkedett. Nem tudtam, hogy az Arnónak valaha is volt áramlata, és itt tovább száguldozott, zuhatagosan zuhogva a vízesések felett. Távol maradtam minden veszélytől, sőt a vízen kívül is maradtam, amikor az áram kétszer túl erős volt, így a legnagyobb veszélyt az jelentette, hogy úszó rönkök jöttek rám, amikor a folyón eveztem. Az áram néha elég erős volt ahhoz, hogy a lapátfelfutóm húsz percig is eltarthasson, de ugyanez a távolság kevesebb, mint tíz. Eleinte nehéz volt minden nap kihúzni magam a hideg esőbe, de hamar azon kaptam magam, hogy élvezem azoknak az esős téli lapátoknak a csendes magányát, amikor semmi más nem volt kívül, csak én, a kenu, a lapátom és az elemek. A keleti dombok felé eveznék, csak az eső puha foltja és a fafüst szaga, és el tudnám képzelni, hogy több száz évvel ezelőtt ugyanarra a helyszínre szállítottam. Egyes dolgok időtlenek, és ahogy az évszakok váltak örökké, úgy az ember a folyón csónakban is.

Edzésem továbbra is tükrözte az évszakokat, bár ezt nem tudatosan tettem. Mint azok a fák, amelyek levetik levelüket, és megpróbálják túlélni a telet kevés napon, én is csak megpróbáltam átvészelni a telet. Mivel kizárólag a formára összpontosítottam, nem sokat aggódtam az erő vagy a kondíció növekedése miatt. Izmaim folyamatosan fáradtak voltak, és egy bizonyos ponton rájöttem, hogy bár a technikám jelentősen javult, a sebességem nem.

E felismerés körül az időjárás ismét megfordult. A tavasz első jelei a nyugati dombok meleg szellői voltak. Február elején ugrattak, és márciusban és áprilisban időről időre még mindig bujkáltak, mivel a hideg téli szél még nem mondott le teljesen a firenzei levegőről. A nap ragyogóbb volt, és jobban megmutatta az arcát, és még a nutria is megjelent. A madarak még mindig ott voltak, de úgy tűnt, hogy friskábbak lesznek egymással.

Április közepére sovány voltam (175 fontig), de jelentős mennyiségű erőt vesztettem. Vissza kellett szereznem, de aggódtam a hasam visszaszerzése miatt. Most május van. A nap, amely engem felmelegít, a folyó menti növények és fák számára is új kelést eredményez. És ahogy a világ zöldebbé és teltebbé válik, úgy kapom vissza az erőmet, hogy többet emelek és eszek. Szerencsére a hasam nem tért vissza.

Nemsokára visszatérünk San Diegoba, de a folyónak még van néhány fejezete, amelyet meg kell írnunk, mielőtt elmennénk. Kíváncsian várom, hogy visszatér a nyárba. Július 1-én hagyjuk el ezt a várost, tizenhét napot félénken a teljes évtől, és szeretném látni, ahogy a folyó teljes körrel jár. Szeretném látni, ahogy visszatér lassú, pangó, nyári énjéhez. És ahogy megváltoztam a folyót, úgy visszatérek a régi életembe is. Visszatérünk San Diegoba, régi házunkba, régi munkahelyeinkbe és régi barátainkba. A felszínen a dolgok ugyanúgy jelenhetnek meg, de változások történtek mind az Arno, mind a saját életünkben. A folyó halált élt, mivel a fákat elsodorták a téli áradások, a partján pedig állatok és madarak hideg vagy idős korban haltak meg. De előfordult már születés és újjászületés is, amikor a fák elkezdenek lombozni, és kiskacsákat hoznak létre azok a fránya vadkacsa. Mi is tapasztaltuk a halált ebben az évben, elvesztve az unokatestvéremet és az egyik legszorosabb barátomat a rák miatt (mindkettő túl fiatal). És nemrégiben Melanie elvesztette Nanay-ját, apja édesanyját. Mégis megtapasztaltuk a születést is. Néhány barát odahaza a világon fogadja a csecsemőket, és mi magunk is annyira megnőttünk az itt töltött időnkből. Életünk, akárcsak a folyó, tovább halad.