Nem csak a mediterrán étrend, a titok is az életmódjukban van

étrend

Ez vicces; Most fejeztem be egy kéthetes nyaralást Görögországban, és valóban lefogytam. Csak egy fontot dobtam le, de a feleségem ötöt vesztett! A furcsa az, hogy alig tornáztunk, naponta háromszor étkeztünk és nem korlátoztuk magunkat az édességektől. Tehát hogyan történt ez?

A 2016-os statisztikák szerint az USA-ban az elhízás aránya 35,7%, míg a görög csak 17,3%. Sokan arra a következtetésre jutnának, hogy a széles körben elismert mediterrán étrend miatt van, de ez nem magyarázza el az egészet.

A mediterrán étrend olyan egészséges zsírokat tartalmaz, mint az extra szűz olívaolaj és a diófélék, sok gyümölcs és zöldség, valamint kis adag hús. Ezt az étrendet széles körben tanulmányozták és bebizonyították, hogy csökkentik a szívbetegségeket és a halált; azonban a testtömegre csak szerény hatással van. Biztosan valami más történik.

Ez nem csak a mediterrán étrendjükről szól; ez az általános életmód. Görögországban töltött időm alatt rájöttem, hogy a görögök nagyon különböznek az amerikaiaktól, és a következő módon:

Étel

A görögök zöldségeikre koncentrálnak. A görög saláták egyszerűek, ízletesek, folyamatosan fogyaszthatók és hatalmasak. Szerettem a répa, káposzta és paradicsom salátákat. A grillezett zöldségek, balzsamecettel, visszatérő sláger volt az utazási csoportomban. Minden étkezés során a tanfolyamok többsége zöldségeket tartalmazott. Az egyik utazási partnerem utálta a padlizsánt, de Görögországban szó szerint nem talált olyan padlizsán ételt, amelybe nem szeretett bele. A salátákat egyszerűen extra szűz olívaolajjal és néha ecettel is öltözik - soha nem az amerikaiak által annyira szeretett tipikus krémes ranch öntettel. Annyi hihetetlenül ízletes étkezésünk volt, hogy gyakran ettem a töltelékig, de elképesztően nem hízott.

Séta

Görögországban a legtöbb ember sétál, én pedig sokat gondolok. Annyi lépcső van, és az emberek életkoruktól függetlenül járnak velük. Tudom, hogy a lépésszámlálók néha pontatlanok lehetnek, de utunk során többször is több mint 18 000 lépést tettünk meg. Egy nap még 4000 lépést is megtettünk reggel fél 8-ra! A domb tetején volt egy csodálatos régi velencei fellegvár, és ahhoz, hogy odaérjünk, 970+ lépcsőn kellett felmásznunk, majd ugyanazok a lépések visszafelé. Az Egyesült Államokban valószínűleg egy mozgó járdát telepítettünk volna, hogy megkerüljük a lépéseket. De Görögországban hihetetlen volt látni, hogy minden korosztályú emberek felfelé és lefelé tették a hosszú túrát.

Érdekes mellékjegyzet: futóként azonosulok, de a Görögországban eltöltött két hét alatt csak kétszer mentem futni, de evés közben még mindig tartottam a súlyt addig a pontig, hogy szinte minden nap megtöltöttem! Számomra ez azt bizonyítja, hogy a gyaloglás valóban működik.

Kint lenni

Görögországban úgy tűnt, hogy a legtöbb ételt kint, a teraszon fogyasztották. A mérsékelt éghajlatú mediterrán éghajlat valószínűleg ezt teszi lehetővé egész évben. Ezt a világ számos részén nem lehet megtenni, de annyira üdítőnek találtam, hogy friss levegőt kapjak, megnézzem a tájat, és mindennél fontosabb D-vitamint is szerezzek reggeli, ebéd és vacsora közben. Ezenkívül valóban van valami a napsütésben, ami megkönnyíti a hangulatot. Nagyon szerettem a görög életmód ezen aspektusát.

A kedvesség egyedülálló változata

Annyi kóbor kutya és macska van Görögországban! Az utunkon tartózkodó fiatalok szerették őket, miközben a szülőknél fogyott a kézfertőtlenítő. Ezen állatok közül sokan étkezésről étkezésre vándorolnak, és az a nagyszerű, hogy az emberek valóban etetik őket. Ezek az állatok nem voltak vékonyak és nem voltak szétszórva. Valójában gyakran láttunk „közösségi tálakat” macska- vagy kutyaeledelekből, amelyek csak feküdtek az utca körül, amelyekhez a helyiek hozzájárultak. Több sétánkon kutyák csatlakoztak a csoporthoz, és velünk sétáltak. Ingyenes háziállat-terápia volt.

Életritmus

Az emberek nem sietnek. Ez egy újszerű ötlet nekünk, amerikaiaknak, de úgy tűnt, valóban időt szánnak arra, hogy eljussanak helyről helyre. Több kétórás ebédünk és vacsoránk volt, amire soha nem is gondolnánk a Stateside-ről. A jelenlét és a következő fontos találkozóra való el nem rohanás valóban pihentető volt (és megszokta).

Az elvitel a következő: Nem kell Görögországba költöznöd, hogy egészséges legyél, de nem ártana a fentiek egy részét beépíteni, hogy saját életmódod egészségesebbé és kiegyensúlyozottabbá váljon. Lassíts. Töltsön időt kint. Sétálj többet. Mínusz a kóbor macskák túlzott mennyiségű kedvtelése és etetése, az életmód, aminek tanúja voltam Görögországban, teljesen elérhető bárhonnan.

Harvey Hahn, MD, FACC

Dr. Hahn 1994-ben diplomázott a Loma Linda Egyetemen. Jelenleg az Ohio-i Kettering Kettering Medical Center szív- és érrendszeri ösztöndíjas képzési programjának igazgatója.